07 December 2008

Sungai Besar : Town with no river!

Sekitar bulan 6 yang lalu, saya bersama rakan saya fikri melakukan fotojurnal ringkas di pekan kami yang kami tinggal iaitu Sungai Besar. Haha, agak pelik kerana kami sibuk nak melakukan fotojurnal di tempat yang jauh tetapi tempat sendiri belum di terokai lagi. Antara tempat yang kami lawati adalah panggung lama, kawasan pekan dan pelabuhan nelayan. Jadi antara berikut adalah sedikit sebanyak dari dapatan kami.

Panggung Wayang Lama
Pangung wayang lama ini merupakan antara tempat tumpuan penduduk  di Sungai Besar suatu ketika dulu untuk menonton filem. Jika di lihat struktur bangunan ianya agak klasik. Bangunan tersebut kemudiannya di tukarkan kepada tempat bermain snooker dan kini di biarkan kosong. Ketika kami melawat bangunan tinggal ini difahamankan seseorang masih menjaganya dan menjadikannya sebagai tempat kediaman.


 
  
  

Pekan Sungai Besar - The Town
Bangunan di pekan ini terdiri banyak dari bangunan lama. Ada antaranya masih di bina daripada kayu dan utuh binaannya sejak saya melihatnya ketika darjah 3 dahulu!. Namun, pekan ini tetap berevolusi juga dengan binaan bangunan baru.


 
 
  
  
  
  
 
 

Pelabuhan Nelayan 
Di belakang kawasan pekan ini terdapat pelabuhan nelayan yang sibuk dan penuh dengan tongkang menangkap ikan. A fishy place to go there!

 
  
Semasa kami pulang dari pelabuhan nelayan, kami terjumpa dengan lori yang hendak "dijual". Subjek kami yang paling menarik hari itu. I love the shot! :) 

 


17 comments:

fikree said...

aku interframe. wuhuu..
;0

Syafik said...

@Fikree : Haha, Tahniah!

Tawel Sensei said...

I demand Photoshop-free photos! :P

Syafik said...

@Tawel : Your demand granted! :D

Izudin Abqori said...

Langit juga yang cantik. Jangan Marah!

Syafik said...

@Izudin Abqori : Eh, tak marah lah Izudin. Mesej saya sampai!. Haha. Terima Kasih kerana melawat. Memang difokuskan pada langit dengan sedikit bantuan fotokedai! (photoshop) ;)

top the pop said...

hahaha..asal smart sgt bendar nie..photoshoot sini ,mesti best gile.mmg old town la..hu3

Syafik said...

@top the pop : Eh? ni pekan la, bukan bandar. Tapi bukan pekan koboi.. Cuma ia pekan yang Kool~ ;)

fishy21 said...

some of the photos are hdr is it ?

Anonymous said...

cantik la pic2 ni.tp da most cntek yg pekan 2.
tp bleh x nk pic yg longkang besar with pokok bsar 2...4 my assingment.

kaptenpacat said...

cantettt plak pekan aku ni ble diambek gmbar.. hehe ~ :)

Anonymous said...

wat la scop tmpat2 makan yg menarik di sgbesar nie.. yg lama dn yg baru.

Anonymous said...

sy pun orang sungai besar
congrate coz membanggakan kampung halaman sendiri
ble g sg.besar tue xterasa pulak kecntikannyer
but bile you upload gmbar waaa...rindu btl kat kampung halaman ku ini....

Anonymous said...

congratz guys...tp sg.besar kan byk tmpt menarik lg...tonggak 10,sawah padi,etc...amekla pic lg,hehe~

amsama said...

Bwhahahaha, ni fajar dh tuka the store T-T

azreefa saedin said...

wah!dgn bnda2 cmni br ku tau kg halaman ku cntik rupanya....pape pon ttp bangga duk SUNGAI BESAR!...

wanisfua said...

sesiapa orang sungai besar nak tumpang tanya...
betul ke MRSM Sungai Besar sudah hampir siap 100% di Jalan Sungai Panjang dan penempatan akan dibuka tak lama lagi?orang sungai besar pernah nampak bangunan MRSM ni?

Post a Comment

Hantarkan maklum-balas anda kepada penulis. Maklum balas anda adalah perlu untuk :

1) Memastikan penulis tidak bercakap sorang-sorang.
2) Tahu siapa anda, dan melompat ke blog anda juga.
3) Membuatkan penulis terus tersenyum-perasan dan terus menulis.

Sekian. :)

Terima Kasih kerana membaca! :D