10 May 2009

Top 10 Lagu untuk Ibu

Saya masih ingat lagi pada umur 5 tahun ketika belajar di Taski (Taman Asuhan Kanak-kanak Islam) dimana kami diajar menyanyikan lagu 'ibu'. Tidak, ia bukan lagu nasyid, tetapi ianya lagu nyanyi Mamat iaitu kumpulan Exist ketika itu. Maka, arakian kami pun menyanyikanlah lagu tersebut, tidak perlahan dan kami menjerit!. Sedar tak sedar. Ibu saya memandang dari luar.. Haha. *Segan*


Kompilasi Terbaik
Berikut adalah kompilasi terbaik lagu 'Ibu' pada saya yang terdapat di dalam simpanan. Ada yang dari zaman saya kecil hinggalah kini.


10) Jamrud - Kamu dan Ibumu
Kumpulan yang berasal dari Cimahi, Jawa barat ini mungkin asing di negara kita tetapi pernah juga popular dengan lagu "Surti dan Tejo". Surti sumringah.. arjunanya pulang.. (sambung sendiri)




Lagu : Kau dan ibumu
Oleh : Jamrud

Tidurlah nak
malam telah larut
jangan tunggu
ibumu yang telah kabur

Nanti kalau kau sudah kelas lima
kita bicara kan semuanya
antara aku, kau dan ibumu

Berdoa nak doakanlah aku
biar cepat dapat ibu baru
yang enggak takut kukunya patah
waktu nyuciin semua popokmu
juga mandiin dan nyebokin kamu

Jangan nangis terus
beri waktu seminggu
biar ku cari
ku pilih, pengganti ibumu
tapi harus janji setelah dapat ibu
kau minum susumu dari botol plastik
kerna punya ibu
hanya untuk aku

Tidurlah nak
malam smakin larut
pejamkanlah matamu yang telah sayu
bila kau terbangun kerana mimpi
dan ku slalu ada disampingmu
menemanimu hingga pagi nanti


9) P. Ramlee - Ibu
Jika anda perasan, lagu ini pernah keluar di dalam iklan susu lembu yang turut dibintangi oleh anak angkat Allahyarham Tan Sri P. Ramlee iaitu Dian P. Ramlee sekitar 1990-an. Ia sememangnya iklan yang berkesan kerana saya sendiri masih lagi teringatkan lagu itu apabila terpandang tin susu jenama tersebut dipasar raya.




Lagu : Ibu
Oleh : P. Ramlee

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka
Engkau hiburkan selalu

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempat menyatakan kasih
Wahai ibu

Betapa tidak hanya engkaulah
Yang menyniari hidupku
Sepanjang masa engkau berkorban
Tidak putusnya bagai air lalu

Ibu ibu
Engkaulah ratu hatiku
Tempatku menyerahkan kasih
Wahai ibu


8) Raihan - Odei Anak
Raihan adalah titik tolak saya mengenal nasyid selepas mula mendengar lagu sepohon kayu nyanyian Nada Murni. Raihan adalah antara pencetus revolusi nasyid pada ketika itu.





Lagu : Odei Anak
Oleh : Raihan

Hai anak nokeiloh ko idaah
Nosusah moti yamamu megentian dika
Odei anak nokeiloh ko idaah
Nosusah tomod yamamu minaganak dika

Namun kelahiranmu adalah penghibur hati
Dibelai dan dimanja setiap hari
Di malam hari tidur tak berwaktu
Tapi tak mengapa kerana kau disayangi

Wahai anak apakah kau mengerti
Betapa deritanya ibu yang mengandung
Aduhai anak apakah engkau tahu
Alangkah deritanya ibu melahirkanmu

Hari-hari sudah pun berlalu
Usiamu makin bertambah
Seorang ibu sudah semakin tua
Namun terus berkorban untuk sesuap rezeki
Agar sempurna hari depanmu

Kini kau dewasa ibumu telah pergi
Waktu yang berlalu seakan memanggil
Sudahkah kau curahkan kasih sayangmu
Apakah terbalas segala jasanya
Surga itu di bawah tapak kakinya

Hanyalah anak-anak yang soleh
Bisa memberikan kasih sayangnya
Hanyalah anak-anak yang sholeh
Bisa mendoakan hari akhiratmu



7) Iwan Fals - Ibu
Penyanyi lagenda Indonesia ini popular sekitar 1970 dan 1980-an dengan album seperti 'Canda dalam nada' dan 'Perjalanan' mempunyai peminatnya sendiri di negara kita.




Lagu : Ibu
Oleh : Iwan Fals


Ribuan kilo jalan yang kau tempuh
Lewati rintang untuk aku anakmu
Ibuku sayang masih terus berjalan
Walau tapak kaki, penuh darah... penuh nanah

Seperti udara... kasih yang engkau berikan
Tak mampu ku membalas...ibu...ibu

Ingin kudekat dan menangis di pangkuanmu
Sampai aku tertidur, bagai masa kecil dulu
Lalu doa-doa baluri sekujur tubuhku
Dengan apa membalas...ibu...ibu....




6) Yusuf Islam ( I look I see) - Your Mother
Projek album kompilasi oleh Yusuf Islam dalam mendekatkan diri kanak-kanak kepada Islam dan keindahannya melalui karya-karyanya dan lagu. Saya gemarkan lagu ini. Alangkah baiknya sekiranya zaman kanak-kanak saya dulu sudah ada lagu sebegini. 




Lagu : Your Mother
Oleh : Yusuf Islam

Who should i give my love?
My respect and my honour to?
Who should i pay good mind to after Allah(sw) and Rasul-Allah?
Comes your mother,
Who next? Your mother,
Who next? Your mother,
And then your father

Cause who used to hold you
And clean you and clothe you?
Who used to feed you
And always be with you?
When you were sick, stay up all night
Holding you tight?
That`s right no other, my mother

Who should i take good care of,
Giving all my love?
Who should i think the most of after Allah and Rasul-Allah?
Comes your mother,
Who next? Your mother,
Who next? Your mother,
And then your father

Cause who used to hear you
Before you could talk?
Who used to hold you,
Before you could walk?
And when you fell, who`d pick you up?
Clean you cut?
No one but, your mother

Who should i stay right close to?
Listen most to?
Never say no to after Allah(sw) and Rasul-Allah?

Comes your mother,
Who next? Your mother,
Who next? Your mother,
And then your father

Cause who used to hug you
And buy you new clothes?

Comb your hair and blow your nose?
And when you cried who wiped your tears?
Knows your fears? Who really cares?
My mother

Say al-hamdulil-Allah
Thank you Allah
Thank you Allah for my mother




5) M. Nasir - Bonda
Komposer kegemaran sepanjang masa ini telah membuat banyak lagu-lagu terbaik negara dan di antaranya, lagu bonda. Mendengar lagu bekas pengetua AF ini, membuatkan saya berasa saya sedang berada di kampung. Ya, kampung yang dikelilingi sawah padi bersama bonda!.




Lagu : Bonda
Oleh : M. Nasir

Mengapa kanta ini masih berkaca

Sedangku telah pun terima di dalam redha
Segala kepahitan
Pengalaman menjadi penawar
Mengejar impi ke pintu Syurga

Duhai bonda
Bilakah akan ku kecapi kasturi
Penebus maruah
Dan semangat lama

Mengapa sinar neon dan gedung indah
Kotaraya yang menjanjikan sejuta rasa
Sejuta haruman
Kini menjadi penjara jiwa
Ku yang merindukan ketenangan

Duhai bonda
Hari-hariku kini berlalu
Bagaikan bahtera
Tanpa layar dan kemudi

Bonda
Akhirnya terbongkar jua rahsia
Tangisan dan gurindam
Keramat kasih sayangmu

Bonda
Saat dan pertemuan semula
Kita kali ini
Akan ku abadikan
Keramat kasih sayangmu

Oh! bonda
bonda..




4) Haddad Alwi & Sulis - Ummi
Saya mendengar lagu ini pada waktu kecil dahulu yang ketika itu lagu ini sering ditayangkan di RTM1. Penyanyi bersuara merdu ini sering berkolaborasi bersama Sulisdari album Cinta Rasul 1 hinggalah Cinta Rasul 7 hinggakan Sulis sendiri mempunyai Album orkestra sendiri.


Tajuk : Ummi
Oleh : Haddad Alwi & Sulis

Ummi yaa lahnan a'syaqohu
wanasyidan dauman ansyuduhu
Fikulli makanin adzkuruhu

wa-azhollu azhollu uroddiduhu
Ummi yaa ruuhi wa-hayati
yaa bahjata nafsi wamunaati
Unsi filhadhiri wal-ati...
Allohu ta'aala aushoni
fissirri walau fil i'laani
Bilbirri laki wal-ihsaani...
Ismuki manquusyun fi qolbi
Hubbuki yahdini fi darbi
wadu'a-i yahfazhuki robbiy...



3) Exist - Untukmu Ibu
Lagu merupakan lagu berhantu bagi saya, tak keterlaluan juga saya katakan lagu ini merupakan 'favourite-all-the-time' dari dulu hingga sekarang. Kanak-kanak 1990-an lain seperti saya pasti teringatkan lagu ini hinggakan ketika itu tak tahu lirik pun masih nak menyanyikan juga.




Lagu : Untukmu Ibu
Oleh : Exists
Oh! Ibu
Kau disiram bayu pagi
Kehilangan terasa kini
Dan kesepian

Dan aku
Bagai purnama gerhana
Di ibarat lautan kering
Tiada tempat ku layarkan

Hasratku ini
Masih belum sempat
Kubuktikannya kepadamu
Ibu tersayang
Kucurahkan rasa hati

Ku tatapi potret mu berulang kali
Kurenungkan kalimah yang diberi

Tuhan Yang Esa
Ampuni dosa ibu
Tempatkan mereka
Di antara kekasih kekasihMu

Oh! Ibu
Kau kasih sejati
Kutaburkan doa
Untukmu ibu

Ampunilah dosaku
Sejak ku dilahirkan
Hingga akhir hayatmu

Saat ini
Kuteruskan hidup
Tanpa bersamamu ibu..



2) Ae-Man - Buatmu Ibu
Lagu nyanyian kumpulan nasyid Ae-man ini juga merupakan antara yang 'berhantu' bagi saya. Sungguh pun penyanyinya adalah kanak-kanak tetapi ianya mampu membuatkan saya menitis air mata sewaktu saya di sekolah dahulu. Ini adalah kumpulan Exist versi Nasyid, iaitu Ae-Man.


Lagu : Buatmu Ibu
Oleh : Ae-man
Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu.



1) Ahmed Bukhatir - Ummi
Penyanyi  yang berasal daripada Emiriah Arab Bersatu ini bukan sahaja dikenali sebagai penyanyi tetapi juga Qari' dengan kemerduan suaranya di dalam bacaan al-Quran yang turut pernah dihadiri ketika itu oleh Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum dan Sheikh Abdul Rahman Al Sudais. Merupakan pilihan yang paling menyentuh hati pada saya hingga kini dan membuatkan saya ingin pulang ke rumah segera berjumpa dengan ibu saya.









Lagu : Ummi
Oleh : Ahmad Bukhatir

(Terjemahan)


I will return oh Mother
And kiss your chaste head
And supress (blame?) my desires
And taste the scent of your blessings
Besmirch in the richness of your feet
my cheek when I meet you
Water the soil with my tears
Happy that you are alive

How many nights did you stay up late
So that I could sleep to my content?
And how many times did you thirst
So you could quench my thirst with your tenderness?
And one day I was Ill, I do not forget
The tears from you that were like the rain
And your eyes which stayed awake
fearing that I may be in danger
And the day we parted at dawn
and Oh what a harsh dawn that was
Words cannot explain what
I felt when I abandoned you
And you told me things which I still
remember throughout my life
"You will never find a heart
more tender towards you than mine"
"You will never find a heart
more tender towards you than mine"

obedience to you, oh want of my life..
[is what] the God of existence has instructed me to do.
Your content is the secret of my success
And my love of you is the secret of my belief
And the sincerity of your prayer [for me]..
has resolved my misfortunes and my sadness
My love towards you..
no human being loves anything like it
You are the beating of my heart
And you are what lights my vision
And you are the tune on my lips
My problems cease when I see your face
To you I do return oh mother
Tomorrow I rest from my journey
And a second age will begin for me
and the branches will blossom with flowers..




Senarai Top10 lagu untuk 'Ibu' di dalam bentuk mp3
Berikut adalah 'senarai-putar' bagi Top 10 lagu Untuk Ibu berdasarkan senarai diatas. Anda ada senarai sendiri yang ingin dikongsi? Biarkan saya tahu di dalam kotak komen saya ya?.






Sayang Ibu..
Apapun, marilah kita mendoakan kesejahteraan Ibu kita yang banyak berkorban untuk kita sedari kita kecil hinggalah siapa kita hari ini. Selamat Hari Ibu.. Emak..


Abu Hurairah berkata, Rasulullah bersabda, maksudnya: "Sesungguhnya seseorang akan diangkat darjatnya di syurga maka dia berkata: Wahai Tuhanku, dari manakah semua ini untukku?" Maka dijawab: "Daripada permintaan keampunan anakmu untukmu." - (Riwayat Ahmad, Ibnu Majah dan Baihaqi).

21 comments:

Reds said...

Bagusnya...rajin awak kumpul info ni...lagi M.Nasir-Bonda mmg diminati sejak dulu...

Syafik said...

@reds : Dengar lagu M. Nasir - Bonda memang sungguh syahdu di dengar. Ada lagi satu lagunya iaitu "Lagu untuk Ibu". :)

FArah said...

waa
ni yang buat cek rase nk balik umah ni..
huhu

Syafik said...

@FArah : Hamba pun rasa nak balik rumah juga. Sudah tiga bulan tak balik. Aduhai..

nurul khairunie said...

my favorites are odoi anak and your mother.
i sing odoi anak in my native language. hehe.
and oh, nazri raihan tinggal dekat ngan kampung saya. teringat dia cakap bahasa ibunda ngan mak dia.
=)

Adam Roeslani said...

Salam Ziarah ;)

Nur Suhaila Zulkifli said...

Salam. jazakallah hu khairan(may Allah gives you best reward) atas perkongsian. sementara ibu masih ada, taatilah dia. ya Allah, homesicknya! tak sabar nak pulang ke tanah air dan cium tangan ibu.

Syafik said...

@nurul khairunnie : Ye ke? Bagusnya!. Sebenarnya saya pun tak tahu maksud sepenuhnya lagu "odoi anak" kecuali sebahagian rangkap. Ianya berbeza. Haa, Boleh translatekan? :D

Syafik said...

@Adam Roeslani : Salam ziarah kembali. Sila-sila. :)

Syafik said...

@Nur Suhaila Zulkifli : Wasalam, jazakallah kembali. Akan datang waktu itu. InsyaAllah. Semoga ia akan mengingati sesama kita.

hanc said...

Assallammualaikum... saya suke sangat entry ini... ^.^ well good job..
semoga semua ibu mama umi innak amma dan ape2 saja gelaran bagi seorg yang melahirkan kita semua gembira dan bg yang telah tiada bacakan la Al-Fatiha.... semoga di tempatkan dalam golongan di cc nye 'ALLAH'.. amin...

alihanafiah said...

lagu dato shake ummi pun best...

Melancholic Fool said...

huhu...

tetiba rindu mak aku...
walaupun dia ade kat sebelah bilik ni je...

Bonda and ibu(aeman) really did me in la...

Marzuki Jalil said...

selamat hari ibu oleh hujan adalah yang terbaru.

Syafik said...

@hanc : Waalaikumsalam. Terima kasih. Ambillah apa-apa yang baik dari blog saya ini. Sama2 kita doakan ibu kita. Amin..

@Alihanafiah : Haha, anda memang berjiwa retro. Saya hampir ingat-ingat lupa lagu itu.

@Melancholic fool: Itu adalah lagu "killer". Saya dengar pun sebak.

@Marzuki Jalil : Hujan? Boleh cuba juga. Terima kasih kerana berkongsi. :D

hyperend said...

Ade satu lagu yg saya suka..belaian ibu dari hijjaz (album damai) dengar lagu ni masa duk oversea rasa macam nk nangis..

pelajar perubatan di jordan said...

saya sangat setuju dgn 'hyperend'.selaku pelajar di perantauan,tiap2 kali dengar lagu 'belaian ibu-hijjaz' pasti rasa nak nangis.lagi2 kalau dengar lagu ni sorg2 dalam bilik dalam kul 2,3 pagi sambil tengok gambar mak dalam laptop sebelum tahajjud,konfem akan nangis!

Anonymous said...

bagus blog ni.bg kite ksdrn tntng siape yg bnyk mnddk kite smnjk kcil,Ibu kita.tak lupa jg jasa ayah kite.taatilah printah ibu bapa. fitri bentong

Hotmama said...

good work...ramai yg buat blog merapu2 je...hentam n kutuk org sana sini pon byk...blog yg mcm ni pon sedikit sebyk blh membawa kesedaran betapa kasih dan sayang seorang ibu....sayangilah ibu anda...

Anonymous said...

Lagu JASA BONDA-kumpulan Warisan..ada jiwa pada melodi dan liriknya..

Anonymous said...

terima kasih ibuku!!!!!!

Post a Comment

Hantarkan maklum-balas anda kepada penulis. Maklum balas anda adalah perlu untuk :

1) Memastikan penulis tidak bercakap sorang-sorang.
2) Tahu siapa anda, dan melompat ke blog anda juga.
3) Membuatkan penulis terus tersenyum-perasan dan terus menulis.

Sekian. :)

Terima Kasih kerana membaca! :D